مطالب

اختلاط افزودنی‌های سیالات حفاری

مطالب

از چه نکاتی اجتناب کنید!

استفاده از سیالات حفاری می‌تواند مزایای زیادی برای عملکرد شما به همراه داشته باشد. با این حال اختلاط نامناسب می‌تواند باعث اتلاف محصول و ایجاد نتایج ناامیدکننده در عملیات حفاری شما شود.شما باید از قبل با توجه به شرایط، مناسب‌ترین افزودنی‌ها و نحوه مخلوط کردن آن‌ها را بیاموزید.در اینجا، بیشترین و رایج‌ترین خطاهایی که در زمان اختلاط افزودنی‌های سیالات حفاری پیش می‌آید به صورت لیست آورده شده است.

  • با این فکر که همانطور که پیش می‌روید، کار را انجام دهید!

هرگز بدون بررسی دستورالعمل‌های استاندارد، اقدام به اختلاط افزودنی‌های سیالات حفاری نکنید. اطمینان حاصل کنید که درک درستی از ابزارهای مورد نیاز و نقش آن‌ها در روند کار را دارید.

دستورالعمل‌های پیشنهادی و نحوه تنظیم برای شرایط خاص را مطالعه کنید، یا بهتر است از محل بازدید کنید.

  • عدم آزمایش pH سطح آب

اهمیت سطح pH آب را فراموش نکنید یا فکر نکنید که این مرحله غیرضروری ست و قابل اجتناب است. مواد افزودنی سیالات حفاری را با آب دارای pH=8/5-10 مخلوط کنید تا واکنش شیمیایی مورد نظر اتفاق بیفتد و بهترین عملکرد را داشته باشید.

اغلب منابع آب دارای pH بین ۵/۵ تا ۵/۷ هستند و اگر سطح pH شما مغایر است باید آن را اصلاح کنید.

  • شروع با مخزن آب پُر

همیشه یک مخزن که تا نیمه از آب پر شده را استفاده کنید. این نکته باعث می‌شود که مخلوط کردن آسان‌تر و سریع‌تر انجام شود. اضافه کردن محصولات و سپس افزودن آب بیشتر باعث می‌شود تا ویسکوزیته سیال حفاری افزایش یابد.

  • فراموش کردن قیف مارش

حفاران حرفه‌ای، همیشه یک قیف مارش در بین ابزار کار خود دارند. قیف مارش دوست شماست و بدون آن کار شما ناقص است. به سادگی هم زدن یا مخلوط کردن برای اندازه‌گیری دقیق ویسکوزیته مایع حفاری کافی نیست و شما به یک قیف مارش نیاز دارید.

  • تست ویسکوزیته فقط برای یک‌بار

هرگز تصور نکنید که ویسکوزیته گِل حفاری شما در همه دسته‌ها یکسان است، حتی اگر از همان ترکیبات استفاده کنید. بهتر است ویسکوزیته، هر سری را که مخلوط می‌کنید، اندازه‌گیری کنید. هنگام ترکیب کردن، بسیاری از متغیرها وارد عمل می‌شوند، به طوری که نمی‌توانید همه آن‌ها را کنترل کنید.

  • فراموش کردن TORQUELESS

پیشنهاد متخصصان مبنی بر افزودن TORQUELESS به همه سیالات حفاری را باور کنید. این محصول، عملکرد سایر پلیمرها را افزایش می‌دهد و اختلاط مناسب هر پلیمر با آب را برای به دست آوردن یک مخلوط کامل، تضمین می‌کند. اگر از یک محصول پودری استفاده می‌کنید TORQUELESS باعث کاهش لختگی و اتلاف محصول می‌شود.

  • عجله داشتن!

عمل اختلاط زمان‌بر است و زمان‌های استاندارد برای این کار وجود دارد. تلاش برای کوتاه کردن زمان اختلاط، باعث عملکرد ضعیف و ایجاد نتایج نادرست می‌شود. اطمینان حاصل کنید که طبق دستورالعمل‌های استاندارد پیشنهادی شده، زمان کافی برای مخلوط کردن محصولات، اختصاص داده باشید.

  • اضافه کردن سریع محصول

هرگز نباید تمام پلیمرهای خشک را به یک‌باره به آب اضافه کنید. اگر این کار را انجام دهید، در پایان با مخزنی پر از چشم ماهی که به شما نگاه می‌کند یا به اصطلاح لخته‌های مواد افزودنی مواجه خواهید شد. محصول باید به آرامی و به تدریج اضافه شود. افزودن خیلی سریع محصول باعث لخته شدن آن می‌شود و یک مخلوط روان نخواهد شد.

توجه: اگر پلیمر خشک را با TORQUELESS مخلوط کنید، به هیچ‌وجه این اتفاق نمی‌افتد و به شما اطمینان می‌دهد که مخلوطی روان خواهید داشت.

  • فراموش کردن میکسر گِل

میکسر حفاری یک وسیله اساسی برای به دست آوردن ترکیبی کامل و یکدست از مواد افزودنی مایع حفاری است. میکسر قادر است هسته‌های پلیمر را کاملاً برش دهد تا مخلوطی نرم (همگن) حاصل شود. اگر در سایت حفاری، میکسر نداشته باشید می‌توانید از پارو یا چوب برای مخلوط کردن استفاده کنید ولی در این صورت دستیابی به یک ترکیب نرم و یکنواخت بسیار طولانی و دشوار است.

بهتر است در وقت و انرژی خود صرفه‌جویی کرده و از یک همزن گِل استفاده کنید.

  • استفاده از یک گودال در زمین، برای مخلوط کردن

ممکن است فکر کنید ایده خوبی باشد که یک گودال در زمین حفر کرده و آن را با پلاستیک بپوشانید و از آن برای مخلوط کردن گل حفاری استفاده کنید. اگر از یک میکسر با پدال (پارو) استفاده کنید، تیغه‌ها به راحتی در پلاستیک گیر کرده و آن را پاره می‌کنند و ترکیب گِل حفاری را به هم می‌زنند. همیشه سعی کنید از یک میکسر گِل با ۲ عدد مخزن مخلوط استفاده کنید.

  • فقط استفاده از یک مخزن مخلوط‌کن

بهترین راه برای مخلوط کردن گِل حفاری، استفاده از ۲ مخزن جداگانه است. این کار امکان کنترل مقدار آب و مخلوط را به شما می‌دهد و اطمینان می‌دهد که گِل حفاری شما از ثبات کافی برخوردار است. یک مخزن برای پمپاژ گِل حفاری و دیگری فقط  برای مخلوط کردن گِل حفاری استفاده می‌شود.

 

  • استفاده از مواد افزودنی با سیستم صفحه مشبک

در بسیاری از عملیات‌های حفاری از یک سیستم شیکر جداکننده قطعات ناهمگن دارای صفحات مش استفاده می‌کنند. قطعات پلیمر خشک سوراخ‌های مش را می‌بندد و از عبور مایعات جلوگیری می‌کند.

Reference

ʺMixing drilling fluid additive. What to avoidʺ (?), http://www.fordia.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

We take processes apart, rethink, rebuild, and deliver them back working smarter than ever before.
EnglishIran