مطالب

مس صبا تامین

مطالب

الف) موقعیت معدن:
معدن مس صبا تامین در ۱۲۵ کیلومتری جنوب – جنوب غرب شاهرود و در چهارگوش ۲۵۰،۰۰۰ : ۱ طرود واقع شده است.
عملیات اکتشاف در محدوه، در سال ۱۳۹۲ آغاز شد که در نهایت منجر به کسب گواهی کشف از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت گردید. ذخیره اثبات شده در گزارش پایانی معادل ۱۱۰ هزار تن مس اکسیدی با عیار ۱ درصد برآورد شده است. متعاقب صدور گواهی کشف اقدام به تهیه طرح بهره‌برداری شد که در سال ۱۳۹۴ موفق به کسب پروانه بهره‌برداری شد. از سال ۱۳۹۵ عملیات تجهیز و بهره‌برداری از معدن آغاز شد و در حال حاضر مقدمات لازم جهت احداث واحد فرآوری و تولید کاتد مس در محدوده معدن انجام شده و در دست اجرا می‌باشد.

ب) مواد معدنی دیگر در محدوده مس صبا تامین
ضمن عملیات پی‌جویی در این محدود علاوه بر مس بعنوان ماده معدنی اصلی، سه نوع ماده معدنی دیگر از جمله: منگنز، زئولیت و عقیق نیز شناسایی شدند.

a- منگنز:
بر اساس شواهد صحرایی کانه‌زایی منگنز از گسترش قابل توجهی برخوردار است و همچنین براساس حضور ذخایر منگنز در محدوده‌های اطراف، می‌تواند بعنوان ماده معدنی دوم در دستور کار اکتشاف قرار گیرد.
b- زئولیت:
توف های آلتره شده در معدن با کیفیت خوب حضور دارند، عمده کانیهای زئولیت موجود کلینوپتیلولیت می باشد با توجه به حفاری‌های صورت گرفته عمق متوسط آن تا ۳۰ متر می‌رسد. بر اساس گستردگی سطحی و عمق ۳۰ متر می‌توان ذخیره احتمالی ۲ میلیون تن برای آن برآورد نمود. البته لازم به ذکر است که اندازه-گیری ذخیره قطعی نیاز به انجام عملیات اکتشافی تکمیلی دارد.
c- عقیق:
عقیق‌زایی در منطقه طرود و بخصوص جنوب محدوده با ظهور آلتراسیون سیلیسی گسترده و رگه-رگچه‌های عقیق رخ داده است. با توجه به سابقه معدنکاری عقیق و آمیتیست در منطقه می‌تواند بعنوان یک پتانسیل معدنی در محدوده مورد توجه و پی‌جویی قرارگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

We take processes apart, rethink, rebuild, and deliver them back working smarter than ever before.
EnglishIran