مطالب

چگونه می‌توان یک چاه عمیق حفاری کرد

مطالب

چگونه می‌توان یک چاه عمیق حفاری کرد

از آنجا که سنگ‌های معدنی در جهان از قبل استخراج شده است نیاز به حفاری عمیق‌تر همیشه در حال افزایش است.

در حفاری الماسه، می‌توانید زمان زیادی را برای حفاری عمق متوسط بگذرانید، اما در نهایت از شما خواسته می‌شود که چاه‌های عمیق را حفاری کنید.

بیشتر حفارها چاه‌های عمیق‌تر از ۱۵۰۰ متر را عمیق می‌دانند. در آن عمق حفاری کمی پیچیده‌تر است و مراقبت‌های بیشتری لازم است. این زمانی است که شما می‌گذرانید و به سرپرست خود نشان می‌دهید که می‌توانید با افزایش مسئولیت‌ها مقابله کنید.

در چاه‌های عمیق، شما می‌خواهید از هرگونه اشتباه جلوگیری کنید زیرا هرچه این چاه عمیق‌تر باشد پول بیشتری برای آن سرمایه‌گذاری شده و رسیدن به هدف از اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

به‌عنوان  مثال، اگر متوسط هزینه حفاری یک متر ۱۳۰ دلار باشد، یک چاه ۲۰۰۰ متری برای شرکت حفاری ۰۰۰/۲۶۰ دلار هزینه دارد. تصحیح یک اشتباه در چاه حفاری عمیق به زمان و هزینه بیشتری نیاز دارد. یک چاه عمیق باید برای شما و شرکت حفاری سودآور باشد.

این راهنما پیشنهادات و نکاتی را برای جلوگیری از اشتباهات، اجرای بهترین روش‌ها و انتخاب تجهیزات ارائه می‌دهد.

به عبارت دیگر، چگونه می‌توان پیشرفت کرد و پادشاه حفاری عمیق چاه‌ها شد.

 

  • وقت برای فکر کردن روی مسائل بگذارید!

  • عجله نکنید!

اگر یک توصیه وجود دارد که باید به خاطر بسپارید، این خواهد بود: عجله نکنید!

هنگام حفاری چاه‌های عمیق، عاقلانه‌تر است که آهسته و ثابت حرکت کنید. با این کار، فشار وارد شده بر تجهیزات شما کاهش می‌یابد و تعداد بیرون کشیدن‌های (pullouts) مورد نیاز هم کاهش می‌یابد.

به خاطر داشته باشید که هدف ادامه حفاری است زیرا زمانی است که سودآور است و درآمد کسب می‌کنید.

در طول زمانی که شما رادها را از یک چاه ۱۵۰۰ متری بیرون می‌کشید، هیچکس کسب درآمد نمی‌کند.

  • صبور باشید!

هنگام حفاری چاه‌های عمیق، باید وقت بگذارید و به همه‌چیز دقت کنید و از کاری که انجام می‌دهید ۲۰۰% مطمئن شوید.

اشتباهی که باعث می‌شود مته حفاری در ۱۰۰ متری بسوزد، ناراحت‌کننده است! با این حال، هنگامی که ۱۵۰۰ متر در یک چاه هستید، کمی خسارت به مته به یک مشکل بزرگ تبدیل می‌شود. وقتی چاه شما عمیق باشد اشتباهات خود به خود ایجاد می‌شوند و مدت زمان لازم برای تعویض تجهیزات چند برابر می‌شود.

  • سؤال پرسیدن!

اگر به هر دلیلی در انجام کار یا نحوه انجام آن تردید دارید، نترسید که از سرپرست خود بخواهید تصمیم شما را تائید کند و با کاری که انجام می‌دهید موافقت کند.

اگر در مورد عملکرد تجهیزات یا راد مطمئن نیستید، احتیاط کنید.

بهتر است که سؤال بپرسید یا راهنما را بخوانید تا از ایجاد یک مشکل در حفاری عمیق اجتناب کنید. نتیجه می‌تواند پرهزینه باشد.

 

  • کارآمد باشید اما مراقب باشید.

در حالی که نکته شماره (۱) بالا به شما توصیه می‌کند که با سرپرست خود مشورت کنید، اما این به معنای اتلاف وقت نیست. شما باید سعی کنید همه کارها را برای جلوگیری از اتلاف وقت، انجام دهید تا بتوانید زمان بیشتری را به حفاری اختصاص دهید، اما همچنین باید روش‌های کارایی بهتر را بررسی کنید.

 

همیشه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه‌ای را انجام دهید که شامل تمیز نگه داشتن رادهای حفاری و شستشوی لوله‌های داخلی (inner tube)، سیم‌کشی‌ها و اورشات می‌باشد. وسایلی که تمیز هستند سریع‌تر از یک چاه عمیق عبور می‌کنند. از محصولات چربی زدا استفاده کنید که تجهیزات حفاری را چربی زدایی می‌کنند.

بررسی کنید تا تنظیمات فشار هیدرولیکی بهینه را روی بالابر سیم داشته باشید تا بتواند لوله داخلی (innertubes) را با سرعت بیشتری بکشد.

با این حال، توجه داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که حداکثر مقاومت کششی کابل سیم را ندارید و در منطقه ایمن قرار بگیرید.

بررسی کنید که رادهای حفاری (drill rods)، اینرتیوب (inner tubes) و اسپیندل شافت (spindle shaft) درست وصل شده باشند. اگر یکی از اجزاء درست نصب نشده باشد می‌تواند بر سرعت حفاری تأثیر گذاشته و کاهش دهد.

اگر یکی از قطعات درست نصب نشده باشد می‌تواند بر سرعت تأثیر بگذارد و کاهش دهد. یک راه برای اطمینان بهتر، انتخاب رادهای حفاری باکیفیت خوب است. به عنوان مثال، رادهای حفاری Husky drillrods تحت دستورالعمل‌های دقیق کنترل کیفیت تولید می‌شوند تا اطمینان حاصل کنند که از انحناء، خم شدن یا سایر بی‌نظمی‌ها برخوردار نیستند.

ضامن‌های هد (head assembly) را بررسی کنید تا مطمئن شوید سرعت حفاری به سمت پایین را در چاه کاهش نمی‌دهد.

توجه داشته باشید که سازندهای زمین اطراف و رادهای شما می‌توانند مغناطیسی شوند. یک محافظ برنجی برای روی اُورشات (overshot) در نظر بگیرید. فلز برنج مغناطیسی نمی‌شود و سنگین‌تر است، بنابراین اورشات (overshot) می‌تواند سریع‌تر پایین برود.

اطمینان حاصل کنید که هر قسمت آن‌طور که باید کار می‌کند و همه قطعات تمیز و روغن‌کاری شده هستند. در صورت لزوم چربی زدایی کنید.

 

  • کاهش خطر خرابی تجهیزات

همیشه سعی کنید، برای کاهش خسارت و خرابی تجهیزات که برای بالا کشیدن راد مورد نیاز هستند، تدابیری اتخاذ کنید.

  • رادهایی با بالاترین کیفیت که در بازار موجود است انتخاب کنید. به‌عنوان مثال، رادهای Husky rods تحت دستورالعمل‌های دقیق کنترل کیفیت تولید می‌شوند. اطمینان حاصل کنید که از مراقبت و روش‌های مناسب برای نگه داشتن رادها در شرایط مطلوب استفاده کنید.
  • رزوه‌های راد را در هر مسیر بازرسی کنید. اگرچه ممکن است فکر کنید که یک بازرسی دوره‌ای کافی است، اما هنگام حفاری عمیق باید هر بار رادهای خود را بررسی کنید.
  • برای اجرای یک برنامه تعمیر و نگهداری مکرر برای تجهیزات مجموعه حفاری خود مانند هد (head assembly)، اورشات (overshot)، اینرتیوب (inner tube) و کور لیفتر (core lifter) وقت بگذارید.
  • یک برنامه خوب باید شامل تعیین طول عمر هر قسمت، ثبت تمام تغییرات قطعات و زمان تعویض قطعات قبل از خرابی آن‌ها باشد. این قطعات می‌توانند در هنگام حفاری چاه‌های کم‌عمق دوباره مورد استفاده قرار گیرند یا در صورت خراب شدن قطعات، ضربه کمتری وارد خواهد شد.

 

  • انجام بازرسی و نگهداری دقیق تجهیزات

بازرسی دقیق از تمام قسمت‌های اینرتیوب (inner tube) شامل کور اسپرینگ (core spring)، کور کیس (core case)، جوینت (joints)، bearings، latch، rubbers، landing shoulder،  spear head، sure lock و ball و pins باعث کاهش ریسک هنگام کشیدن رادها می‌شود. به طور دوره‌ای وضعیت سیم و اتصالات خود را بررسی کنید. قبل از شروع گردش راد، گیره روی نگهدارنده راد (jaws) را برای کاهش ریسک افتادن رادها بررسی کنید.

  • جلوگیری از هشدار

هدف رسیدن به عمق مورد نظر در هنگام حفاری چاه‌های عمیق است. عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند جهت یک مته حفاری را تحت تأثیر قرار دهد اما به طور معمول هر چه عمیق‌تر باشد، احتمال انحراف بیشتر است.

با استفاده از ابزارها و پارامترهای مناسب حفاری، انحراف چاه حفاری را به حداقل برسانید یا  جلوگیری کنید. پیشگیری آسان‌تر، ارزان‌تر و سریع‌تر از مقابله با چاهی است که از مسیر انتخابی منحرف شده است.

 

  • تجهیزات را با دقت انتخاب کنید.

  • انتخاب صحیح مته حفاری

شما باید همیشه مته‌ای را انتخاب کنید که برای سختی زمینی که در آن حفاری می‌کنید مناسب باشد. اما فراتر از آن باید از تاج‌های تمام‌رخ (full-face crowns) استفاده کنید که ممکن است به بهبود عمر مته در چاه‌های عمیق کمک کند.

هنگام انتخاب مته حفاری برای چاه‌های عمیق، شما باید روی عمر مته تمرکز کنید تا میزان نفوذ هنگام حفاری در این نوع عمق‌ها، محدودیت‌های زیادی وجود دارد. همیشه سعی کنید که از مته ایی با بهترین کیفیت موجود استفاده کنید. این امر به اطمینان از کیفیت برتر و افزایش عمر مته کمک می‌کند.

 

  • تاج‌های مرتفع‌تر را در نظر بگیرید.

هنگامی که شما از نوع شرایط زمینی که در آن حفاری می‌کنید، درک کاملی داشته باشید می‌توانید تاج‌های ۲۰ یا ۲۶ میلی‌متری انتخاب کنید. این می‌تواند باعث کاهش عمر مته و کاهش تعداد کشش‌های (pullouts) مورد نیاز شود. نشان داده شده است که با استفاده از تاج ۲۶ میلی‌متری به جای تاج ۱۳ میلی‌متری می‌توانید بیش از ۵۰% میزان کشش (pullouts) را کاهش دهید.

حتی با آگاهی از نوع زمین باید به خاطر داشته باشید که چاه‌های حفاری حتی در مجاورت یکدیگر می‌توانند دارای شرایط مختلفی باشند.

  • انتخاب صحیح راد

قبل از شروع مطمئن شوید که رادهای حفاری شما صاف هستند، رزوه‌های راد خود را با دقت انتخاب کنید و اطمینان حاصل کنید که از ترکیب رزوه‌های باکیفیت خوب و حداقل دارای ۵۰% روی (Zn) استفاده کنید مانند Pipe Dope.

 

  • از افزودنی‌های مایع حفاری استفاده کنید.

باید برنامه استاندارد برای گِل حفاری داشته باشید. در چاه‌های عمیق حتی زمانی که اوضاع به خوبی پیش می‌رود، باید برای استفاده از گِل حفاری برنامه‌ریزی داشته باشید. گِل حفاری به تمیز و پایدار بودن چاه کمک می‌کنند. از افزودنی‌هایی که متناسب با نوع واحدهای زمین‌شناسی منطقه باشد مانند sand drill برای زمین‌های ماسه‌ای یا DD-995 برای محیط‌های رُسی و شیلی استفاده کنید.

  • کاهش لرزش

استفاده از محصولاتی برای حفظ ویسکوزیته مناسب است.

Torqueless گزینه خوبی برای روغن‌کاری تجهیزات شما است و به کاهش نیروی گشتاور در چاه کمک می‌کند.

 

 

  • روش‌های جدید را اجرا کنید.

حفاری در عمق، زمان خوبی برای اجرای روش‌های جدید است که می‌تواند از مشکلات رایج جلوگیری کند. برخی از موارد زیر نکات ساده و در عین حال مؤثری هستند که باید در نظر بگیرید.

شما می‌خواهید ببینید که آیا رشته راد فشار را حفظ می‌کند یا خیر.

اگر راد حفاری فشار مناسبی را نگه ندارد، ممکن است نشانه نشت زیاد راد باشد که می‌تواند منجر به خرابی تجهیزات و عملکرد ضعیف مته حفاری باشد.

از تایمر استفاده کنید و زمان پایین رفتن اینرتیوب را به خاطر داشته باشید. می‌توانید از یک تایمر ساده آشپزخانه استفاده کنید. اگر متوجه افزایش مدت زمان پایین آمدن راد خود شدید می­تواند به شما هشدار دهد که مشکلی پیش آمده است.

با استفاده از تایمر در طول حفاری می‌توانید به اطلاعات مفیدی دست یابید.

همیشه یک دفترچه یادداشت برای ثبت آنچه که در چاه حفاری اتفاق می‌افتد و همه اطلاعات مربوطه از جمله جزئیات مربوط به شرایط جدید و متغیر زمین مانند شکستگی‌ها و فضاهای خالی و تغییرات زمین‌شناسی را ثبت کنید.

همچنین باید تمام جزئیات مورد استفاده را بررسی کنید. گِل حفاری مورد استفاده، مته حفاری، سوخت، کور لیفتر و ….

 

سعی کنید تا جایی که می‌توانید از گذاشتن وزن یا بار روی رادها خودداری کنید. در قسمت پایین چاه ممکن است یک قطعه مغزه وجود داشته باشد که به تاج آسیب برساند. وقتی در حال حفاری هستید و با مته به پایین چاه می‌رسید، خیلی آرام پیش بروید گویی که در حال فرود آوردن هواپیما هستید. از جابجا کردن ناگهانی مته خودداری کنید.

همیشه به پارامترهای حفاری خود بسیار توجه داشته باشید و سعی کنید آنچه را که در چاه می‌گذرد قبل از وقوع پیش‌بینی کنید.

 

هدف ما ارائه راهکار برای بهبود عملکرد حفاری­های عمیق، بهبود سرعت نفوذ و آموزش نحوه اختلاط افزودنی‌های مایع حفاری و آسان کردن زندگی حفاران می‌باشد.

در صورت نیاز به کمک فنی دقیق­تر، همیشه می­توانید با تیم حرفه‌ای ما تماس بگیرید.

info@parsiskani.ir

www.parsiskani.ir

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

We take processes apart, rethink, rebuild, and deliver them back working smarter than ever before.
EnglishIran