مطالب

راهنمای محافظت و استفاده از رادهای حفاری شما

مطالب

راهنمای محافظت و استفاده از رادهای حفاری شما

 

رادهای حفاری بخش مهمی از تجهیزات حفاری است و مراقبت از آن‌ها می‌تواند تأثیر عمده‌ای در عملکرد حفاری شما داشته باشد. برخی از نکات آسان برای انجام تعمیر و نگهداری منجر به نتایج زیر می‌شود.

  • عمر طولانی‌تر راد حفاری

  • هزینه‌های عملیاتی کمتر

نگهداری مناسب همچنین می‌تواند تأثیر مثبتی بر میزان نفوذ و ماندگاری مته حفاری داشته باشد.

داشتن اطمینان از اینکه رادهای شما در وضعیت خوبی قرار دارند، شما را از کاهش فشار تغذیه (feed pressure) یا نگرانی از نشت آب و خنک نشدن مته حفاری باز می‌دارد.

میزان نفوذ مهمترین شاخص یا شاخص عملکرد اصلی (KPI) در نظر گرفته می‌شود.

بنابراین مشکلات موجود در تجهیزات میزان نفوذ را کاهش می‌دهد در حالیکه محصولات جدید بهبود یافته ممکن است میزان نفوذ شما را افزایش دهد. در هر صورت شما همیشه باید یک خط مبنا داشته باشید تا بتوانید هر تغییری را در تجهیزات یا روش‌های حفاری خود با آن مقایسه کنید.

  • مشکلات معمول

اگر راد حفاری شما مدتی بدون استفاده بوده باشند ممکن است ذرات گرد و غبار در بین رزوه‌های راد نفوذ کرده باشند. وقتی رادهای حفاری بدون تمیزکاری مناسب استفاده شوند، این گرد و غبار به رزوه‌ها آسیب می‌رساند.

وقتی از قسمت آسیب دیده استفاده می‌کنید، این مشکل بدتر می‌شود. رزوه‌های راد آسیب دیده به قسمت سالم آسیب می‌زند و مشکل چند برابر می‌شود.

قطعه‌هایی که اشتباه به هم وصل شده باشند باعث ایجاد تنش (جرقه) می‌شود که در نتیجه حرکت رادها به سختی انجام می‌شود و می‌تواند به این معنی باشد که مجبور شوید راد حفاری را اوراق کنید. بسیاری از حفارها معتقدند که اگر قبل از استفاده، رزوه‌ها را روغن‌کاری کنید از ایجاد جرقه جلوگیری می‌شود. اگر رزوه از قبل تمیز نشده باشد استفاده از گریس به خوبی اثر نمی‌کند. وقتی از انتهای نر آسیب دیده استفاده می‌کنید و سعی می‌کنید آن را روی انتهای ماده سالم و آسیب ندیده بگذارید، این مشکل بدتر می‌شود.

راه‌حل‌ها

  • همیشه قبل از استفاده رادهای حفاری را به درستی تمیز کنید. رادها را خوب بررسی کرده و با استفاده از برس فلزی تمام آلودگی‌ها، خاک و ذرات شن را به درستی پاک کنید. قبل از استفاده از هرگونه ترکیب رزوه، رادها را با یک پارچه تمیز کنید.
  • اگر قصد دارید که رادهای خود را مدتی استفاده نکنید، مطمئن شوید که قبل از انبار کردن آن‌ها اقدامات ضدزنگ را انجام داده‌اید.
  • از یک ترکیب رزوه مناسب بر روی راد استفاده کنید. در حالت ایده آل، این قطعه باید حداقل ۵۰% روی داشته باشد. این درصد بالای روی، خاصیت ایجاد عملکرد ضد تنش ایجاد می‌کند.
  • ترکیب رزوه مناسب را انتخاب کنید. شما باید از یک برس رنگ استفاده کنید و تمام سطح رزوه را با یک لایه ‌نازک مانند یک لایه رنگ بپوشانید.
  • از رادهای آسیب دیده استفاده نکنید. استفاده از میله ایی با رزوه‌های دارای برجستگی، جوش خوردگی باعث آسیب به رادهای حفاری می‌شود.

مراقبت از رادهای حفاری به شما امکان می‌دهد بدون دردسر و نگرانی حفاری کنید.

فرورفتگی‌های راد و سایر آسیب‌های رزوه

در صورت برخورد دو میله با یکدیگر، انواع آسیب‌ها می‌توانند رخ دهند و این شامل فرورفتگی بر روی پین و رزوه می‌شود.

Stabbing (خراش های ناشی از لقمه) یکی دیگر از مشکلات رایج است، بخصوص در دکل‌های هیدرولیکی که دارای کنترل‌کننده‌های اتوماتیک راد هستند.

راه‌حل:

رزوه‌های موجود بر روی یک مته الماسی به صورت کاملاً خوب به هم متصل شده‌اند. صرف زمان برای باز کردن، جابجایی یا نگهداری رادهای حفاری و رعایت دوره پیشنهاد شده برای باز کردن می‌تواند آسیب احتمالی را کاهش داده و عمر رادهای شما را بسیار افزایش می‌دهد.

باید اطمینان حاصل کنید که آن‌ها را با دقت از بسته‌بندی خارج کنید و مطمئن شوید که در هنگام نگهداری به هم برخورد نمی‌کنند.

  • نشت رادهای حفاری (leaking drill rods)

همان‌طور که رادهای رزوه دار ساییده می‌شوند یا در اثر استفاده نادرست آسیب می‌بینند در نهایت دچار نشت خواهند شد.

این امر باعث کاهش فشار آب و کاهش جریان آب به سمت مته حفاری می‌شود. که تأثیر بدی روی مته حفاری می‌گذارد و باعث فرسودگی و کوتاه شدن عمر آن می‌شود. روان کاری ضعیف یا بدون روغن بودن راد حفاری می‌تواند باعث لرزش بیشتر و افزایش گشتاور شود که منجر به افزایش سایش و ترک خوردن راد می‌شود.

راه‌حل:

استفاده منظم از روان کننده‌ها مانند Black widow کمک خواهد کرد، زیرا این محصولات رادها (میله‌ها) را می‌پوشانند و یک غشاء ایجاد می‌کنند و باعث ضدزنگ خوردگی شده و آسیب‌های ساینده سنگ را کاهش می‌دهند.

یک افزودنی سیال حفاری، مانند Torqueless به ترکیب پلیمری اضافه می‌شود و به کاهش گشتاور کمک می‌کند.

این محصول برای همه ترکیبات افزودنی حفاری توصیه می‌شود.

امروزه بسیاری از مته‌ها به طور خاص برای استفاده در شرایط ساینده زمین تولید شده‌اند.

  • انتخاب مته حفاری اشتباه

انتخاب مته مناسب یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که یک حفار باید اتخاذ کند. انتخاب اشتباه مته حفاری برای زمینی که می‌خواهید حفاری کنید می‌تواند منجر به افزایش فشار تغذیه و افزایش لرزش و نیروی گشتاور شود. فراموش نکنید که ساینده بودن زمین را نیز در نظر بگیرید. امروزه بسیاری از مته‌های حفاری به طور خاص برای استفاده در شرایط ساینده زمین تولید شده‌اند.

راه‌حل:

برای اطمینان از انتخاب صحیح باید به نمودار راهنمای نحوه انتخاب مته حفاری مناسب، مراجعه کنید.

Torqueless

کاهش گشتاور منجر به طول عمر بیشتر تجهیزات حفاری شما می‌شود. Torqueless به مخلوط شدن پلیمرها کمک می‌کند. سایش و زنگ‌زدگی رادها را کاهش می‌دهد و مته حفاری را خنک می‌کند.

استفاده از Torqueless تأثیر پلیمرها را افزایش می‌دهد و به هر مخلوط سیال حفاری باید اضافه شود. با غشاء کردن هر دانه از پلیمرها، مخلوط مناسب با آب را تضمین می‌کند تا مخلوط کامل حاصل گردد. باعث کاهش لخته شدن و هدر رفتن محصول می‌شود به خصوص اگر از محصولات پودری استفاده می‌کنید.

صرف زمان بیشتر و مراقبت برای باز کردن یا جابجایی رادهای حفاری می‌تواند آسیب رادهای حفاری را کاهش دهد.

قبل از شروع عملیات حفاری مطمئن شوید که رادها در مسیر درست قرار گرفته باشند. این امر به جلوگیری از آسیب کمک می‌کند.

رزوه‌ها را تراز کنید

قبل از شروع پیچ کردن، مطمئن شوید که رزوه‌ها به طور موازی و متحدالمرکز قرار گرفته باشند.

به آرامی بچرخانید.

هنگام شروع پیچاندن رزوه‌ها با دستگاه از سرعت چرخش بالا استفاده نکنید این امر می‌تواند منجر به گرم شدن بیش از حد و باعث ایجاد جرقه گردد. سرعت توصیه شده، یک چرخش در ثانیه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

We take processes apart, rethink, rebuild, and deliver them back working smarter than ever before.
EnglishIran