مطالب

بهبود میزان نفوذ شما در حفاری

مطالب

بهبود میزان نفوذ شما

در صنعت حفاری سرعت نفوذ، سرعتی است که یک مته با سوراخ کردن سنگ‌ها پیش می‌رود تا چاه را حفر کند به‌عنوان ضریب نفوذ یا سرعت مته نیز شناخته می‌شود. به‌طور معمول با اینچ در دقیقه یا متر در ساعت اندازه‌گیری می‌شود، اما گاهی اوقات آن را با دقیقه در هر فوت بیان می‌کنند.

این اندازه‌گیری اغلب به‌عنوان معیاری برای اندازه‌گیری تغییرات پارامترهای حفاری استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال، اگر بخواهید ماتریکس اصلی خود را تغییر دهید میزان نفوذ خود با مته قدیمی را با مقداری که با استفاده از مته جدید به دست می‌آورید مقایسه کنید.

به همین ترتیب، اگر بخواهید سرعت چرخش یا فشار مته خود را تغییر دهید می‌خواهید ببینید که چگونه بر بهبود میزان نفوذ شما (Rat of penetration = ROP) تأثیر می‌گذارد.

بهبود نرخ نفوذ تأثیر مستقیمی بر سودآوری دارد، زیرا باعث افزایش بهره‌وری و بازیابی مغزه می‌شود. چگونگی دستیابی به نفوذ بهتر برای بسیاری از حفارها یک چالش است اما عوامل مختلفی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند.

مته مغزه گیری صحیح

انتخاب مته مناسب با توجه به زمینی که حفاری می‌کنید اولین و مهمترین کار است. شما باید سختی سنگی را که حفاری می‌کنید، بر اساس مقیاس موس (Mohs) تعیین کنید. با استفاده از آزمون خراش به راحتی می‌توان این کار را انجام داد. برای کمک به شما در محدود کردن گزینه‌ها، باید به نمودار انتخاب ماتریکس مراجعه کنید که مته‌هایی را که به طور خاص برای انواع مختلف سختی سنگ ساخته شده‌اند، پیشنهاد می‌دهد.

پیکربندی درست آبراهه مته

هنگامی که ایده‌ای از ماتریکس مورد نیاز خود پیدا کرده‌اید، باید نوع پیکربندی آبراهه را نیز در نظر بگیرید. شما باید الگو و تعداد آبراهه و همچنین عرض بین مجاری آب را بررسی کنید زیرا همه این موارد نقش مهمی دارند. پیکربندی با عرض‌های مختلف آبراهه و ارتفاع تاج در دسترس هستند. زمین می‌تواند دارای شکستگی یا بدون شکستگی باشد و هر کدام به نوع مته متفاوتی نیاز دارند. به عنوان مثال، مته با پیکربندی آبراه تخلیه جانبی عمیق برای سنگ شکسته ایده آل است و طراحی شده است تا با کاهش خطر فرسایش مغزه، جریان بهتر آب به مته را فراهم کند.

بررسی عملکرد مته مهم است، ممکن است اطلاعات مهمی را برای کمک به شما در یافتن مته مناسب و بهبود بهره‌وری فراهم کند.

آبراهه با شیار تخلیه جانبی عمیق

ایده آل برای زمین‌های نرم داریا شکستگی

شیارهای عمیق، فضا را برای جریان آب و گل به مته افزایش می‌دهد.

آبراه‌ها برای جلوگیری از فرسایش، حداقل آب و فشار را بر روی نمونه وارد می‌کنند.

 

آبراهه استاندارد (STANDARD)

قابل استفاده در بیشتر مته‌های مغزه گیری

گردش عالی مایعات از داخل به خارج

این نوع شیارها به صورت عمیق تر و پهن تر موجود است.

 

شیار از نوع سیکلون CYCLONE

این نوع مته با آبراه‌های مخصوص زاویه‌دار طراحی شده است و در زمین‌های شکسته کارآمد است. در این نوع شیار خروج آب به خوبی صورت میگیرد.

 

آبراهه توربو TURBO PIE SHAPED

این نوع شیار با سطح تماس پائین تر و با همان میزان پمپاژ باعث دفع بیشتر مایعات و کاتینگ ها می شود.

برای سرعت چرخش بالاتر توصیه می‌شود.

این نوع شیارها به صورت عمیق تر و پهن تر موجود است.

 

ارتفاع تاج مناسب

یک مته مغزه گیری با ارتفاع تاج بلندتر آغشته به الماس ممکن است به بهبود میزان نفوذ کمک کند.

به‌عنوان مثال اگر شما به طور متوسط ۲۰۰ متر با تاج ۱۳ میلی‌متر حفاری کنید اما چاه شما ۲۵۰ متری است، یک مته با تاج بلند می‌تواند به شما اجازه دهد چاه را بدون تغییر مته کامل کنید. با این حال، باید در انتخاب یک مته با ماتریکس مناسب برای نوع زمینی که حفاری می‌کنید دقت شود.

هنگام کار با زمین متغیر محصولات زیادی در بازار وجود دارد که قابلیت انعطاف‌پذیری لازم برای عملکرد خوب را در شرایط مختلف فراهم می‌کند.

 

جریان آب صحیح

اطمینان حاصل کنید که جریان آب مناسب و کافی به مته وجود دارد. پیشنهاد می‌شود بررسی کنید که رادهای شما نشت نداشته باشد. استفاده از افزودنی‌های حفاری می‌تواند سایش در مته را کاهش دهد.

Torqueless محصولی عالی است که گشتاور را کاهش می‌دهد، از سایش مته جلوگیری می‌کند و عمر مته را افزایش می‌دهد.

 

سرعت چرخش و فشار صحیح

سرعت چرخش باید با دقت بر اساس قطر سیستمی که استفاده می‌کنید انتخاب شود. اگر به سرعت در سنگ نفوذ می‌کنید، می‌توانید رادها را سریع‌تر بچرخانید که باعث افزایش میزان نفوذ شما می‌شود، یا اگر در نفوذ به سنگ مشکل دارید، می‌توانید RPM را کاهش دهید و به افزایش میزان نفوذ (ROP) کمک کنید.

فشار مته یا نیرویی که به مته وارد می‌شود، به علاوه وزن رادهایی که استفاده می‌شود باید در حد امکان کم باشد و در عین حال سرعت نفوذ خوبی داشته باشد. برای پیشرفت باید فقط به اندازه مورد نیاز مته را فشار دهید.

برای دستیابی به میزان نفوذ خوب، باید هدف ایده آل ترکیبی از سرعت چرخش و فشار مته باشد. با افزودن هر راد، این رابطه تغییر خواهد کرد. هرچه به عمق بیشتری در چاه بروید، با اضافه کردن راد، وزن شما افزایش می‌یابد و احتمالاً باید فشار تغذیه خود را کاهش دهید.

در برخی مواقع اگر از رادهای زیادی استفاده می‌کنید، وزن آن‌ها به تنهایی می‌تواند بیش از فشاری باشد که وارد کرده‌اید، به این معنی که ممکن است لازم باشد فشار را جبران کنید. باید با دقت مدیریت شود و بسیاری از حفارهای باتجربه تغییر فشار یا مهار فشار را احساس می‌کنند.

حفارهایی که احساس عدم اطمینان می‌کنند، همیشه می‌توانند درخواست پشتیبانی فنی یا بازدید کنند. تیم فنی  شرکت پارسیس کانی به بهبود عملکرد مته اختصاص داده شده است و بازدید از سایت حفاری یک فرصت عالی برای رسیدگی به مسائل و پاسخ به سؤالات است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

We take processes apart, rethink, rebuild, and deliver them back working smarter than ever before.
EnglishIran